Bokrecension – Munins skärvor av Oskar Källner

Läs den!
Läs den!

En otroligt välskriven novellsamling jag verkligen rekommenderar! Oskar Källners författarskap verkar alltid förekomma i samband med superlativ och förekommer flitigt i novelltävlingar och -antologier. Efter att ha läst sf-novellen ”Att dö väl” som Oskar skrivit tillsammans med Eva Holmquist (även hon en fantastisk författare som man kan spana in här!) har jag känt ett sug att bekanta mig mer med både Oskars och Evas författande. När då Oskar släppte den här novellsamlingen på sitt eget Fafner Förlag var saken biff.

Munins skärvor samlar noveller inom både sf och skräck och Oskar ramar in det hela smart med en berättelse runtom novellerna vilket skapar ett samband. Ett effektivt grepp som gör novellsamlingen till en bok och inte ”bara” en samling. Favoriter blir zombieapokalypsberättelsen ”Byssan lull”, Lovecraftskräckisen ”Mannerskiölds herrgård” och avslutande f-berättelsen ”Yi” som mycket stiligt berättar om mänsklighetens kamp mot en invaderande ras av kackerlacksliknande varelser. Övriga noveller går verkligen inte av för hackor de heller, till exempel ”Pancasila” som handlar om kolonisation av planeter och biologisk bekämpning av ett okänt hot. ”Där staden dragit fram” är ett fascinerande sf-världsbygge och ”Lucifers säd” en erotisk sf-berättelse som tar en spännande vändning. Jag uppskattar att samtliga noveller har något ödesmättat över sig och en tendens att allt barkar åt helvete. Där finns dessutom alltid en genomtänkt twist och det märks att Oskar är en perfektionist som lägger ner mycket möda på sitt skrivande.

Många noveller berättas ur ett kvinnligt perspektiv, något jag själv som författare tycker är kul och utmanande när jag själv skriver. Kanske Oskar drivs av samma utmaning, men han gör det mycket bra. Ett litet minus är att jag tycker att de kvinnliga huvudkaraktärerna är aningen lika mellan novellerna, men det är en petitess. En annan anmärkning är att det finns lite korrekturfel här och var men de är få och jag vet själv hur svårt det är att upptäcka alla. De stör inte berättelsen men lämnar dammkorn på något som närmar sig perfektion. Självklart blir betyget högt och jag ser fram emot att läsa mer av Oskar.

Betyg [8/10] Bumlingar

Boken finns bland annat att köpa hos Bokus, men gör annars som jag och beställ direkt av Fafner förlag och få en signatur på köpet (se länk i början av recensionen).

Lämna ett svar