Bokrecension – Samlade svenska kulter: Skräckberättelser av Anders Fager

Grymt bra svensk skräck
Grymt bra svensk skräck

Mästerlig arkan (=hemlighetsfull eller mystisk) skräck från Sveriges skuggsida. Av någon outgrundlig anledning har jag missat Anders Fager och hans Lovecraftianska skräck. Kanske på grund av att jag mer och mer ägnat mig åt att skriva än att läsa. Fast nu har jag ryckt upp mig då jag insett att båda delar är lika viktiga i ett författarskap. Därför läser jag nu som aldrig förr och herr Fager har funnits på radarn ett tag nu.

Boken samlar ett rejält fång skräcknoveller där många av dem redan tidigare getts ut i olika samlingar. Kanske det hade varit bättre att läsa dem så för mot slutet blir jag lite mätt på det hela då det är en mastig volym på 547 sidor. Det blir helt enkelt en aning för likartat. Men vilken resa det är på vägen och den avslutande novellen höjer mitt blodtörstiga humör igen. Allra bäst tycker jag om den inledande ”Furierna från Borås” där ett gäng unga kvinnor lockar ut män på en mosse för att offras till ett vidrigt tentakelmonster. Det kanske låter larvigt men Fager lyckas perfekt med att sätta den atmosfär och känsla av förhöjd verklighet som den gode Lovecraft gjorde. Man får glimtar av en annan värld där uråldriga väsen och hemliga ordnar drar i trådar i kulisserna. Tanken att detta skulle finnas i vårt eget Sverige är kittlande och jag älskar greppet. I ”Mormors resa” får vi följa två män som ska hämta hem sin mormor till Sverige från forna Jugoslavien (uppfattade jag det som åtminstone). Resan börjar ordinärt med två invandrarkillar som nervösa kör bil genom Europa, men man förstår efterhand att de inte är helt vanliga människor och under resan urartar det mer och mer. ”Fröken Witts stora konstverk” är en annan favorit där man får följa något som i och för sig är aningen urflippat redan från början, men sedan skruvas mer och mer mot ett obehagligt crescendo.

Fager ger oss även ögonblicksbilder ur ett historiskt Sverige vilket låter oss förstå att alla obehagligheter har pågått länge länge. Jag tycker mycket om ”Den brutne mannens önskan”, om hur plundrande svenska soldater ur Karl den XII:s armé drabbas av gammal nåjdmagi och snömonster. ”Pigornas trappa” visar upp ett artonhundratal där terapi gjort sitt insteg inom läkekonsten. Den stackars läkaren inser inte vad han gett sig in på.

Novellerna kan läsas fristående men de är en del av samma universum och Fager syr ihop dem med kortare noveller som kallas Fragment vilket effektivt bygger samman allt till en helhet. Jag rekommenderar absolut dessa noveller och ser fram emot att läsa mer utav Anders Fager. Vad jag har hört kommer det bara att bli än bättre. Böckerna finns bl.a. att köpa hos Adlibris och Bokus.com.

Betyg [7/10] Bumlingar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *