Bokrecension – Kleptomania av Kristina Hård

Kleptomania

Kleptomania övertygar mig att troll finns och att de är brutala gynnare! Kristina Hård vaggar skickligt in mig i övertygelsen att det som utspelar sig i boken skulle kunna utspela sig på riktigt. Att jag läste delar av boken under en skidsemester i sälenfjällen bidrog kanske till att jag tyckte mig se troll överallt. Styxx har för övrigt alltid snygga omslag på sina böcker och Kleptomania är inget undantag. Möjligen aningen missvisande i sin estetik men kanske man vill nå utanför den läsekrets som bara läser fantasy?

Boken handlar bland annat om Ingra Varg som på Skatteverkets uppdrag ska utreda finansmannen Linus Kaisers tillgångar. Kaiser själv däremot ser ett tillfälle att bikta sig och avslöja varifrån hans rikedomar har kommit och hur de lade grunden för hans luftskeppsimperium, men även varför han är dödligt sjuk. I tillbakablickar får vi se hur Kaiser var med om en tågolycka där endast ett fåtal överlevande plötsligt befann sig i en större fara än de kunde ana. I nutid får vi ta del av hur en förslagen finansminister vill sätta dit Kaiser och komma över hans rikedomar, samtidigt som en stöldvåg härjar Stockholm.

Till viss del tycker jag att skildringen av trollen gör dem lite tramsiga, men samtidigt görs det hela på ett så välgjort sätt att jag ändå köper det. Och troll kanske är tramsiga. Boken är stundvis rejält brutal, vilket splatterskallar som jag uppskattar, men jag tycker att bokens sexscener gott kunde varit mer än ett par meningar långa. Handlingen bygger mot ett klimax som visserligen förklarar mycket men ändå innebär en cliffhanger där man vill veta mer. Även om man inte gillar troll och övernaturligheter tror jag att man kan gilla den här boken då Kristina effektivt bygger upp en stämning med välskrivna miljöskildringar och en intrig som ständigt lotsar läsaren vidare. Svensk folktro görs levande och får en egen prägel som passar bra in i handlingen. Möjligen kan man tycka att Ingra är en aning blek och ointressant som huvudperson, vilket även gäller övriga kvinnliga karaktärer, med undantag för Airis fast henne får vi inte ta del av i någon större utsträckning. Här är det mest männen som tar plats i form av Kaiser själv och ynglingen Halvar som har en särskild relation till trollen.

Min kritik till trots får boken ett högt betyg då det är ett spännande, välskrivet och gediget hantverk där jag spänt väntar på uppföljaren. Boken rekommenderas absolut och finns bland annat att köpa hos Adlibris och Bokus.com.

Betyg [8/10] Bumlingar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *